ŢARA E CA O DIAGRAMĂ

Nu ştiu alţii ce simţăminte or avea în faţa deja celebrei diagrame, dar mie una îmi dă fiori reci pe şira spinării. De fapt, nu diagrama, ci ceea ce mie mi se arată în spatele ei.
Să o luăm metodic.


De 48 de ore, unul din cele mai importante subiecte din ţara asta pare să fie o diagramă. Un subiect la Evaluarea Naţională. Priviţi-o măcar 10 secunde pe buclucaşa:
DIAGRAMA

Cu legendă, colorat, explicat precis unde sunt reprezentaţi elevii. Dar, lucrurile par să nu fie aşa clare. Câteva zeci de mii de elevi s-au dus acasă şi s-au plâns că subiectul n-a fost clar. 40 de mii dintre părinţi i-au mângâiat pe creştet şi le-or fi zis: “Da, puiule, nu-i vina ta, lasă că facem noi o reclamaţie!” şi au semnat o petiţie on line, apoi o parte dintre ei (câteva zeci, şi nu de mii) s-au înfiinţat în uşa Ministerului Educaţiei să preseze pentru schimbarea baremului de corectare. Nu s-a schimbat, dar întrebarea din spatele diagramei rămâne. Cum am stabilit noi ca adulţi că gândim şi cum am decis că îi modelăm pe cei care mâine vor decide pentru noi?

40 de mii de adulţi din această ţară nu s-au uitat că o diagramă asemănătoare a existat în subiectele din anul precedent, fără să stârnească deloc controverse, că alta aproape identică exista în modelele de subiecte de anul acesta, n-a ascultat glasul profesorilor cu experienţă care au spus răspicat că cerinţa era clară, doar neatenţia a dus la dispută. În spatele lor s-au aliat cei care susţin că era o problemă de logică, nu de matematică. Apoi, cei care strigă că într-un examen cerinţele trebuie să fie clare, coordonatele perfect definite. Şi, în final, aşa s-a strâns o armată. O armată de adulţi care votează, care fac lucruri în ţara asta zi de zi. Ne minunăm câţi domni cu dosare penale sau chiar din spatele gratiilor au fost aleşi să gestioneze bugete importante ca primari. Păi, pe buletinul de vot n-a fost tot o asemenea diagramă pe care unii dintre adulţi au rezolvat-o senin pe principiul: “E, ce mare lucru, am confundat probitatea morală şi competenţa profesională cu notorietatea!?” Şi oare câţi dintre aceşti adulţi, la serviciul lor de zi cu zi, n-or spune când fac lucruri prost sau când le fac greşit că nu li s-a explicat suficient, că n-au ştiut, că nu era treaba lor, ci a colegului de la biroul vecin…

Deci, da, nu e doar o diagramă de 0,5 sutimi. E radiografia perfectă a României din 2016: o ţară unde logica nu e importantă, regulile sunt doar pentru cei care nu le contestă, iar cel mai slab cu gura mai mare se poate căţăra uşor pe podium. În 2036 cum va arăta România cu puştii din faţa diagramei?

Save

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *