UPDATE: ŢIRIAC AIR CONFIRMĂ. AERONAVĂ PENTRU SMURD, ZBORURI TRECUTE LA SECRET

Cu siguranţă, măcar o dată în viaţă, aţi oferit un dar cuiva şi aţi descoperit ulterior că n-a dat 2 lei pe gestul dumneavoastră şi fie a dat cadoul mai departe, fie a folosit ceea ce aţi oferit dumneavoastră în cu totul şi cu totul alt scop decât aţi anticipat. Neplăcută senzaţie! Nu vă necăjiţi, se poate şi la case mai mari…

Un avion despre care ştiam toţi că e folosit de SMURD pentru salvarea de vieţi omeneşti, pentru că aşa fusese anunţat public, a fost folosit anul trecut pentru misiuni speciale, trecute la secret. Mai precis, secret de serviciu.
Să luăm povestea cu începutul. În 2014, după tragedia din Apuseni, omul de afeceri Ion Ţiriac a donat, cum spunea chiar domnia sa, pentru SMURD un avion. Un Cessna Citation V.

Declaraţia dată presei de Ion Ţiriac în data de 29.01.2014:
”Eu şi familia mea am hotărât mai demult, înainte de acest accident, să facem ceva. Am hotărât să donăm acest avion ministerului, SMURD-ului, oamenilor care fac racolajul de organe. Eu am fost la domnul Dragnea, la domnul Arafat, i-am întrebat în numele cui să-l trecem. Este un jet care acoperă toată Europa fără probleme, zboară la 43.000 de picioare, cu vreo 5-6.000 de picioare mai sus decât orice linie aeriană. Avionul a aparţinut unui număr de doi proprietari, deci din punct de vedere tehnic nu e absolut nicio problemă. La fiecare 300 de ore de zbor, avionul ăsta se duce într-un centru tehnic, unde e verificat de mecanici certificaţi pe acest tip de avion.”

În aceeaşi zi, potrivit Mediafax, Raed Arafat a declarat că avionul este unul cu reacţie, foarte performant şi superior celui de care dispune SMURD în prezent (Piper Cheyenne). Deşi, acum, în răspunsuri oficiale, reprezentanţii IGAV susţin că între avionul Piper Cheyenne (cumpărat din banii celor care şi-au redirecţionat 2% din venit către Fundaţia SMURD) şi aeronava Cessna nu e nicio diferenţă. Căutaţi specificaţiile tehnice şi judecaţi… În fine, e doar un detaliu.

Dar, un an mai târziu, avionul în valoare de aproape 2,7 milioane de euro (cu tot cu dotările tehnice), a executat în intervalul ianuarie-octombrie 5 sau 10 misiuni speciale, trecute la secret. Numărul incert de misiuni speciale vine din două răspunsuri separate, contradictorii, pe care mi le-a oferit Inspectoratul General de Aviaţie (IGAV).
Într-un răspuns primit pe 2.12.2015 de la IGAV, se spune aşa: “În perioada 1 ianuarie-1 octombrie a.c. (…) avionul Cessna Citation a executat 32 de misiuni umanitare şi de transplant şi 50 de misiuni de alt tip (şcoală,special, tehnic). Astfel, din cele 50 de misiuni de alt tip, 40 au fost destinate instruirii/pregătirii personalului aeronautic.” De unde deducem că au existat 10 misiuni speciale, secrete.
Integral, răspunsul aici:
Link 1

 

 

 

 

 

 

 

Două săptămâni mai târziu, după ce am cerut detalii suplimentare legate de zborurile speciale, IGAV spune: “Aeronava Cessna Citation V a efectuat, în intervalul ianuarie-octombrie 2015, 5 misiuni speciale. Misiunile au fost executate în conformitate cu Regulamentul privind organizarea, pregătirea şi executarea zborurilor speciale aprobat prin HG nr.755/1998, document clasificat la nivelul secret de serviciu.”

Integral, răspunsul aici:
Link 2
Link 2'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Am solicitat Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, din MAI, condus de Raed Arafat, clarificarea scopului pentru care a fost donat avionul Cessna. Solicitatrea a fost redirecţionată la IGAV, care pe 7 ianuarie, anul acesta, răspunde: “….în scopul desfăşurării de misiuni SMURD, în scopuri umanitare, medico-sanitare, accidentelor sau a persoanelor aflate în stare de dificultate şi pentru zboruri speciale, fiind incluse şi orice zboruri necesare menţinerii aero-navigabilităţii, zboruri tehnice şi cele necesare instruirii personalului.
În ceea e priveşte solicitarea copiei contractului, menţionăm că aceasta nu poate fi pusă la dispoziţie, întrucât este necesar şi acordul sponsorului.”
Integral, răspunsul aici:
Link 3
Link 3'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Până la această oră nu am primit niciun răspuns la solicitarea trimisă către Ţiriac Air.

Perioada în care au fost făcute zborurile secrete e cea în care MAI era condus de Gabriel Oprea.

Zborurile trecute la secret sunt perfect legale. OUG 57/2014 acoperă aceste situaţii. Banii pentru aceste misiuni vin tot din buzunarul nostru şi condiţiile în care se execută sunt încadrate într-un HG secretizat şi el. Curat legal, cum spuneam. Dar, moral?

UPDATE
Ţiriac Air a transmis o precizare din care reiese clar că avionul a fost donat pentru salvare de vieţi omeneşti:
pt carton 5

1 Comment for “UPDATE: ŢIRIAC AIR CONFIRMĂ. AERONAVĂ PENTRU SMURD, ZBORURI TRECUTE LA SECRET”

Putregaiul Romaniei

says:

Pai si v-ati fi asteptat sa nu faca? Adica chiar mira pe cineva folosirea in Romania si in interese oculte a unui avion destinat salvarii vietilor oamenilor?

Numai departe de acum cateva zile, directorul ANR Constanta, anunta intentia de a cumpara din bani publici un elicopter SAR (cautare si salvare) pt a fi folosit la Marea Neagra – costurile pt un asemenea aparat cu pregatire, echipaj etc sunt imense – in majoritatea tarilor aceasta activitate este acoperita de armata, inclusiv la noi. La Tuzla se afla un regiment al Marinei Militare complet echipat pt asa ceva, cu 3 (trei!) elicoptere foarte capabile Puma Navalizat, cu toata infrastructura si cu intregul personal necesar. De asemenea la nevoie cei de la RAS Tuzla (partea civila si privata de la acelasi aerodrom) au si ei un elicopter gata de interventii SAR, la fel si GSP Constanta – SI ATUNCI PT. CE ALTA CHELTUIALA IMENSA DIN BANII PUBLICI? Raspunsul il stie orice copil din Romania…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *